مرتضی موسی خانی؛ سیده ریحانه هدایی پور؛ محمود مدیری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به دنبال طراحی مدل حذف شکاف دیجیتالی در آموزش و پرورش با تاکید بر بحران همه گیری کویید 19 بوده است. در این راستا هدف از انجام این پژوهش، شناسایی متغیرهای مدل و همچنین تعیین روابط علی بین متغیرهای مدل است.روش شناسی: این تحقیق در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی متغیرها، مولفهها و شاخصهای تحقیق با استفاده از ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به دنبال طراحی مدل حذف شکاف دیجیتالی در آموزش و پرورش با تاکید بر بحران همه گیری کویید 19 بوده است. در این راستا هدف از انجام این پژوهش، شناسایی متغیرهای مدل و همچنین تعیین روابط علی بین متغیرهای مدل است.روش شناسی: این تحقیق در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی متغیرها، مولفهها و شاخصهای تحقیق با استفاده از روش داده بنیاد و کدگذاری از طریق مصاحبه با خبرگان استخراج شدند.یافته ها: در بخش کمی از روش مدلسازی تفسیری-ساختاری جامع برای ایجاد مدل و تعین روابط علی بین متغیرهای تحقیق استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل 20 نفر از خبرگان آموزش و پرورش هستند که به صورت نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند و با تکنیک گلوله برفی و نظری انتخاب شدند. معیار حجم نمونه در بخش کیفی، اشباع نظری است. نتیجه گیری: نتایج بخش کیفی نشان داد که مدل حذف شکاف دیجیتالی دارای متغیرهای «موانع شمول دولت الکترونیک» (عوامل مداخلهگر)، «بستر توسعه دیجیتال» (عوامل زمینهای)، «ظرفیتهای دیجیتال» (عوامل علی)، «محتوای دیجیتال» (مقوله کانونی)، «حذف شکاف دیجیتالی» (راهبردها) و «پیامدها» می-باشد. بر اساس نتایج بخش کمی، دو متغیر «بسترهای توسعه دیجیتال» و «موانع شمول دولت الکترونیک» بیشترین تاثیر و اهمیت در مدل دارند و جزء متغیرهای مستقل و محرک قوی هستند که توجه بیشتر مدیران و نظارت مؤثر بر این محرکها میتواند دستیابی به اهداف سازمان کمک کند. انتظار میرود که مدل حذف شکاف دیجیتالی در آموزش و پروش منجر به پیامدهای کاهش نابرابریهای دیجیتالی، کاهش نابرابریهای اجتماعی، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و افزایش مشارکت خانوادهها در فرآیند آموزش تشکیل دهنده گردد.